Trufi´s - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu Trufi´s - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu

Trufi´s

Door: sietskeinbolivia

Blijf op de hoogte en volg Sietske

20 April 2011 | Bolivia, Cochabamba

Hier in Cochabamba maken ze, als ze ergens heen willen, vooral gebruik van Trufi´s, dat zijn busjes van verschillende afmetingen die overal in de stad naar toe rijden. Elk nummer rijdt een bepaalde route, en als je mee wilt moet je gewoon ergens langs de route gaan staan, wachten tot het goede nummer voorbij komt en je hand opsteken. Ze rijden niet op tijden en werken ook niet met haltes. Dus als je eruit wilt moet je gewoon roepen waar je er uit wilt en dan stop hij daar. Het kost meestal 15-20 ct. om mee te rijden. Het is dus wel de kunst om op het goede moment uit te stappen als je voor het eerst ergens heen gaat. Ik heb inmiddels al een aantal mooie wandelingen gemaakt omdat ik op het verkeerde moment uitstapte of de verkeerde trufi had genomen :). Gelukkig rijden er ook massa´s taxi´s rond die je kunt vragen je naar de juiste plaats te brengen.

Er zijn afgelopen week ook erg veel stakingen geweest. De arbeiders (fabrieksarbeiders, leraren, ziekenhuispersoneel etc.) wilden meer loonsverhoging. En hoe bereik je dat? Ze doen dat hier alsvolgt:
Protesten op de grote pleinen in de stad, dat kennen we in Nederland ook wel; lange protestmarsen bestaande uit een menigte die leuzen rondschreeuwd en met fakkels en rotjes rondloopt; Alle bruggen en snelwegen in en naar de stad blokkeren door daar gewoon met zn allen op te gaan staan.

Van de week wilde ik van een school terug naar huis rijden in een trufi. Ik had al gauw een goede te pakken en stapte in, in de veronderstelling dat ik in een halfuur wel thuis zou zijn. Richting de brug stond het verkeer nogal vast, en toen ik goed keek zag ik dat er mensen op de brug stonden, de shauffeur had dat ook door en nam een andere route naar een andere brug. Helaas stond die ook vast, er was geen ontkomen aan. Nou, daar werd hij nogal sjagerijnig van, die shauffeur, hij scheurde als een gek door de straten (doen ze hier altijd al, maar voor Boliviaanse begrippen gek, dus kun je nagaan) ik had bijna het gevoel dat ik in een achtbaan zat, en was blij dat er een dak op de trufi zat. Terug bij de eerste brug maakte hij rechtsomkeert, dus iedereen mopperend uitstappen. Tsja, dan zit er niks anders op dan maar lopend de brug over te steken. Een beetje spannend vond ik het wel, maar ik zag dat motors en fietsers ook werden doorgelaten, dus dat leek in orde. Op de brug stonden mensen met spandoeken, of groepjes mensen een beetje te praten. Er was ook een man een beetje op zijn panfluit aan het spelen. Het zag er wel vredig uit. Maar toen ik verder liep zag ik een vrouw staan, naast haar op de grond lagen twee enorme metalen ronde staven, die denk ik erg goed als wapen gebruikt konden worden. Als het er op aan komt zijn deze mensen waarschijnlijk tot heel wat in staat.
Aan de overkant van de brug kon ik geen trufi vinden die de goede kant op ging, allemaal wilden ze proberen de rivier op de een of andere manier over te steken, in de richting waar ik net vandaan kwam. Ik was al zo´n beetje in het centrum, dus ben maar naar huis gelopen. Zucht, een uur verder en eindelijk thuis.
Inmiddels zijn de stakingen voorbij. De mensen krijgen 12% loonsverhoging, hebben ze dan toch wel voor elkaar gekregen.

Ik ben helaas het kabeltje van mn fototoestel kwijt, dus niet zoveel foto´s deze keer. Misschien later, als ik hier tenminste een nieuwe kan kopen.

  • 20 April 2011 - 16:05

    Evelien:

    Hey Siets,
    die stakingen hebben dus daar wel zeker nut! :) uurtje ipv half uur valt dan toch nog wel mee? haha! niet weer ziek geworden?
    liefs Evelien

  • 20 April 2011 - 19:14

    Nelleke Homberg:

    Hee Sietske,

    Sjonge! Wat een avonturen. Wel gaaf hoor! Als je zo moet lopen, zie je wel veel van de omgeving. :-) Heel veel plezier met alles verder!

    Groetjes,
    Nelleke.

  • 21 April 2011 - 01:21

    Bianca Kos:

    Hey Sietske

    Leuk zeg om je verhalen te lezen. Gelukkig ben je weer beter en kon je dat stuk lopen. Je maakt een hoop mee daar, erg gaaf hoor.
    Geniet er maar verder van!
    X Bianca

  • 21 April 2011 - 06:16

    Petra:

    Gaat dus allemaal net even iets anders dan bij ons ;-) Gelukkig is alles goed gegaan! Geniet-ze! Groetjes!

  • 21 April 2011 - 09:02

    Esmee:

    Hey Siets,

    Dat was even geleden dat we een stuk van je gelezen hebben, zag ook dat ik je 2 keer heb gemist op skype, het is hier zo warm en druk!

    Weer een top verhaal heb je geschreven:) Het zijn miss niet veel foto's maar wel mooie foto's!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 25955

Voorgaande reizen:

10 Maart 2011 - 08 Juni 2011

Op naar Bolivia

Landen bezocht: