Op vakantie naar Torotoro - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu Op vakantie naar Torotoro - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu

Op vakantie naar Torotoro

Door: sietskeinbolivia

Blijf op de hoogte en volg Sietske

25 April 2011 | Bolivia, Cochabamba

Nou, dat was me het weekendje wel, geen paasweekend zoals ik gewend was, maar een weekendje op vakantie met de hele familie, omdat ze ook een paar dagen extra vrij hadden. vrijdag ´s morgens vroeg om 4 uur 3 auto´s volgestouwd met tassen, eten en 18 mensen en toen gingen we op weg naar Torotoro. Familie van de mensen waar ik bij woon hebben daar gewoond en hebben hun ouderlijk huis daar gehouden als vakantiehuisje. Er is 1 lange weg naar Torotoro, gemaakt van kleine stenen (ongeveer 5 uur rijden als je rustig aan doet), die slingert door de bergen en hobbeld door riviertjes en komt uiteindelijk uit in het kleine stadje Torotoro. Een nogal smalle weg af en toe, als er tegenliggers waren konden we net krap aan langs elkaar rijden. Langs sommige rotswanden lagen enorme brokken steen die naar beneden waren komen vallen, waar de weg vlak langs liep, dus avontuurlijk genoeg die weg. Maar het uitzicht was echt geweldig!

Aangekomen zijn we meteen gaan zwemmen, of nou ja, meteen, na een mooie wandeling door de heuvels en bergen (ik moest natuurlijk meteen denken aan the sound of music: The hills are alive!) eerst afgedaalt in een diepe canyon, ik denk zeker een uur trapjes afdalen in de hitte van de zon. Beneden aangekomen, meteen het water in gedoken, dat tussen de rotsen en grote stenen in stroomde. KOUD!!! ongelofelijk, sommigen van ons kwamen niet verder dan pootjebaden. Maar een halfuur klimmen langs de stroom verderop was het water iets minder koud. Lekker was het wel.

De volgende dag zijn we één van de druipsteengrotten gaan bekijken, ongeveer 2 uur zou het duren, ohja, en het was wel handig om oude kleren aan te trekken omdat we vies konden worden en wat zouden moeten kruipen en klimmen. Nou, daar houdt ik wel van, dus vol goede moed ging ik, na een zaklamp in het stadje te hebben aangeschaft en een mooie wandeling te hebben gemaakt met de rest de grot binnen, uiteraard onder leiding van een gids. het begon met wat klimmen en klauteren, springen en afdalen met een touw op sommige stukken. Op een gegeven moment moesten we op onze buik verder, weer een stuk afdalen met een touw, en op onze zij en kruipend door allerlei smallen gangetjes en openingen verder. Ik ben gelukkig niet erg klaustrofobisch, maar op dat moment had ik toch even een moment dat ik snakte naar de frisse buitenlucht en bewegingsvrijheid. Maar we gingen verder, door andere grotten, langs ondergrondse riviertjes, en watervalletjes en langs waterpartijen waar kleine visjes in zwommen!
Ik moest even denken aan het verhaal van Tom Sawyer, die verdwaalde in grotten, vooral toen onze gids ons de verkeerde kant op leidde en een andere gids die in de buurt was ons op tijd waarschuwde dat we een andere kant op moesten. Door alle grote stenen en kleine openingen zijn er ongelofelijk veel gangetjes en routes die je kunt nemen. Na twee uur was ik dolblij het daglicht weer te zien, maar het was zeker de moeite waard geweest!

De volgende dag nog even met een gids bij de dinosaurusafdrukken gaan kijken, ik dacht dat er misschien een paar waren, maar het waren er ongelofelijk veel! hele sporen die in de rotsen liepen, heel bizar als je bedenkt dat die grote Brontosaurussen, gevaarlijke vleeseters en van die vliegende beesten daar geleefd hebben!

Nou, dit was het weer even voorlopig. Inmiddels weer terug in de redelijk normale wereld in vergelijking met Torotoro en weer aan de slag.
Heb inmiddels trouwens een kabeltje voor mn fototoestel kunnen kopen, dus ik kan jullie weer blij maken met wat nieuwe foto´s.

doeidoei!

• 26 April 2011 - 08:21

Esmee:

Heldin!

Weer enorm mooie foto's en een prachtig verhaal!

We kunnen hier eindelijk weer aan de rijn liggen:) Waar we zo'n 2 maanden geleden al van droomde!

Liefs Esmee

• 26 April 2011 - 08:44

Ineke:

Hey Sietske!

Mooie avonturen maak je daar mee! Het ziet er echt geweldig uit. Geniet ervan.

Groetjs,
    Ineke

• 26 April 2011 - 09:54

Coos:

Gaaf! das nog eens wat anders als hertenprinten op de posbank!

• 26 April 2011 - 17:33

Petra:

Pff... 2 uur in die grotten, daar ben ik toch niet echt jaloers op. Maar de rest wel! Gaaf zeg! Leuke foto's ook!
    Geniet-ze!!

• 26 April 2011 - 20:14

Evelien:

gelukkig ben je niet bang uitgevallen! wat een tocht zeg :) maar wel leuk zeker even een ander stukje land zien! succes weer met je ding doen daar!
    liefs Evelien

• 09 Mei 2011 - 15:31

Petra:

Extra genieten van je laatste maand!