eindelijk aangekomen! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu eindelijk aangekomen! - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu

eindelijk aangekomen!

Door: sietskeinbolivia

Blijf op de hoogte en volg Sietske

11 Maart 2011 | Bolivia, Cochabamba

Vandaag eerste dagje in Bolivia! Jullie zullen wel van ongeduld staan te springen om iets van me te horen, maar nog geen gelegenheid gehad iets te posten.
pff, waar zal ik eens beginnen, er is alweer zo veel te vertellen.
Donderdag vroeg vertrokken naar Schiphol. Samen met pa en ma. Inchecken... Dame achter de balie: heb je wel een esta voor amerika? Hu, esta? ik ga helemaal niet naar Amerika, ik kom daar alleen langs op doorreis. Een collega van haar was het er mee eens dat het niet nodig was. ¨ik vraag nooit naar een esta als mensen op doorreis zijn.¨ Zij navragen bij de halve crew van swiss airlines en de marachussee, nee hoor was niet nodig. Aangekomen in Zürich. Do you have an esta? die bleek toch echt nodig te zijn, hier in europa deden ze daar niet aan en meeste landen niet. Maar in Amerika had je zelfs voor een paar uur een esta nodig. GRRR, die omhooggevallen amerikanen ook, dacht ik. maar ik kon er daar ter plekke wel een regelen. Of ik een creditcard had. Terugdenkend aan de zeer onduidelijke afwijzing die ik bij de ing had gehad voor een creditcard, moest ik het toch zonder esta stellen. Ze wilden me wel laten gaan, maar ik kon wel in de problemen komen. ¨you have to talk to them, I think they will give you a warning for next time.¨ Een beetje nerveus, maar blij dat ik door kon reizen stapte ik even later het vliegtuig in. Vliegen is best leuk, maar na een tijdje gaat het toch wel vervelen, zeker als je 10 uur achter elkaar in een stoel moet zitten. gelukkig zat ik naast het raam en kon ik genieten van wat films, eten en filosoferen over wat er allemaal wel niet kon gebeuren als ik in Miami aankwam zonder esta. best interessant om na te denken over hoe het zou zijn als je in de gevangenis zou komen voor niks, zoals je in verhalen wel eens hoort.

Een paar uur later.
Nou, hoei, dat was spannend, ik moest welgeteld 1 formulier invullen en de doane keek me nogal sjachereinig aan, de volgende keer kom ik er alleen niet in zei die. Helaas was ik erg moe en kon ook ik er niet om lachen, maar goed. Ik was in Miami, dat was het voornaamste. En toen nog 3 slopende uren wachten. Niemand om mee te kletsen, geen netwerk op mn telefoon, geen honger, dus ook geen eten als afleiding. dus maar een beetje theeleuten en mezelf proberen enigszins wakker te houden. Toen kon ik alle verhaaltjes uit de overlevnigsgids van Betulanen wel goed gebruiken!!

Na Miami was La paz een verademing! Een klein overzichtelijk vliegveld En wat een vriendelijke mensen! mensen vragen spontaan of het goed gaat en of je nog hulp nodig hebt. La paz ligt op 3000 meter hoogte, dus als je er lang blijft kun je nogal last van hoofdpijn krijgen, gelukkig kon ik na anderhalf uur alweer de volgende vlucht nemen.

Wat een mooi land, Bolivia groen! veel heuvels en bergen. Arnold kwam me in Cochabamba ophalen met de auto. Mooie stad, veel groen weer, staat chochabamba scheinbaar bekend om. Mooie perken en echt veel bloemen! Alles staat nou in bloei omdat het regenseizoen net geweest is. Aangekomen op het logeeradres eerst wat eten en kennismaken met iedereen. Toen ben ik maar een paar uur gaan pitten, want daar was in het vliegtuig niet heel veel van gekomen. Net even een trip door de stad gemaakt. lijkt net of je door de bush van burgers zoo loopt, palm- en bananebomen, van die onbekende vogelgeluiden. Jammer dat ik weinig namen ken. Veel straatverkopers in de stad, en alles is wat primitiver. Erg leuk om te zien.

Vanavond maar effe kalm aan doen, want morgen is hier een grote carnavalsoptocht!

Nou, hier laat ik het effe bij, foto´s komen nog wel, maar moet effe uitzoeken hoe ik die op de pc krijg.
Adiós!

  • 12 Maart 2011 - 09:20

    Evelien:

    Hey Siets,
    blij dat je er bent! al met al dus nog wel aardige reis gehad? heel veel plezier daar! geniet er maar lekker van, je leert vanzelf ook nog wel wat vogels enzo kennen!
    liefs Evelien

  • 12 Maart 2011 - 13:00

    ALL:

    Hoi lieve (tante) Sietske,
    We waren opgelucht dat je veilig aangekomen bent! We vinden je erg stoer en zijn trots op jou! Zo te lezen is het echt een hele andere wereld daar! Geniet er van!!!
    Groetjes van ALL

  • 12 Maart 2011 - 16:49

    Mir:

    Fijn dat je er bent! Veel succes met wennen en wat energie krijgen ;)

    Liefs mir

  • 12 Maart 2011 - 17:19

    H&C:

    Fijn te horen dat je veilig aan bent gekomen en je eerste avontuur al weer overleeft hebt! Zo te horen ga je het erg naar je zin hebben in dat mooie land.
    Groetjes van H&C

  • 12 Maart 2011 - 17:45

    Pappa En Mamma:

    Net terug van het Alpha-weekend.
    Meteen je verhaal gelezen.
    Erg blij dat je reis goed verlopen is.
    Benieuwd hoe het is op je logeeradres
    Kijken uit naar je foto's.

  • 12 Maart 2011 - 19:25

    Marijke & Johan:

    Fijn dat je goed aangekomen bent! Klinkt mooi, zeg, Cochabamba. We wensen je veel plezier! We hopen dat je dan wel terug kunt komen door Amerika, kun je daar in Bolivia een esta regelen? Groetjes, Johan en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 25994

Voorgaande reizen:

10 Maart 2011 - 08 Juni 2011

Op naar Bolivia

Landen bezocht: