spaans en scholen - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu spaans en scholen - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sietske Jong - WaarBenJij.nu

spaans en scholen

Door: sietskeinbolivia

Blijf op de hoogte en volg Sietske

28 Maart 2011 | Bolivia, Cochabamba

Vorige week naar drie scholen geweest. De meesten zijn nog bezig met de grond geschikt maken om te zaaien. Dus dat is hard werken, met spaden en pikhouwelen de grond omploegen. Gelukkig werkten de kinderen ook hard mee, maar zelf had ik al snel de blaren in mijn handen staan, ben ook niks gewend :). Bij één van de scholen was de grond erg hard en droog, dus dat was bikk(el)en. Bij een andere bleef er allemaal water op staan, daar heb ik met Elke smalle kanaaltjes gegraven om het water enigszins af te voeren. Voelde me weer helemaal kind, met water en modder spelen, kanaaltjes en dammen graven, heerlijk!! Alleen zat er allemaal ongedierte in dit water, huuuu, van die smerige rooie wormpjes, dus erg goed mijn handen gewassen naderhand, maar dat ben ik inmiddels wel gewend. Er lagen ook vaak grote stenen in de grond die we soms alleen met zn tweeen uit de grond konden tillen, geeft veel voldoening als je die joekels aan de kant kan gooien.

Spaans gaat ook al iets beter, maar het is veel werk. elke dag 1,5 uur les en dan zeker 3-4 uur huiswerk maken. Gelukkig krijg ik alle gelegenheid te oefenen, thuis met de gezinsleden, met de kinderen een beetje, maar die praten erg rapido. en met de mensen van de kerk gaat het communiceren ook al steeds beter, hoewel het volgen van de preken e.d. nog vrij lastig is.

Verder vermaak ik me goed hier. Ik heb zaterdag een Charango gekocht, een soort minigitaar met 5 dubbele snaren en een bolle achterkant. Is echt een zuid-amerikaans instrument, nou nog leren spelen, ze gebruiken hier do-re-mi noten in plaats van A-G noten. Dus het is wel ingewikkeld om uit te zoeken hoe te spelen. Maar je kunt hier overal les in krijgen, dus zal ik eens kijken of ik een Boliviaan kan vinden die me wat bij kan brengen.

Nou, ik ga dr weer mee kappen, want over een half uurtje begint mn spaanse les weer.

Doeidoei!

  • 28 Maart 2011 - 22:02

    Petra:

    Goed bezig! Dat is nog eens de handen uit de mouwen steken! :)
    Leuke foto's ook! Alleen die zwarte soep lijkt niet heel erg smakelijk...

  • 29 Maart 2011 - 08:45

    Esmee:

    Hey Siets,

    Wat leuk dat je (eindelijk) aan het werk kan:)! Hier is het inmiddels heerlijk weer, nog net geen weer om aan de rijn te liggen! Jammer genoeg zijn Anneleen en ik hele harde werkers en kunnen we niet elk zonnestraaltje mee pakken!

    We missen je wel hoor! Soms is het zo leeg:(! Anneleen gaat volgende week ook nog naar Ijsland.

    Wat een prachtige foto's en wat goed dat je spaans steeds meer voor uit gaat, op naar het Rapido filmpje! Als de kids toch zo graag op de foto willen moet dat filmpje ook wel lukken!

    x Esmee

  • 29 Maart 2011 - 18:55

    Johan & Marijke:

    Hoi Sietske, je bent veel aan het leren zo te lezen... Succes hoor! Leuk om de foto's te zien, de sfeer bij zo'n school of bij je thuis is zo anders dan hier. Met ons gaat alles ook prima. Marijke heeft al veel vrij deze week. Volgende week hebben we samen vrij om alle spullen in dozen te pakken.

    Veel plezier en succes met alles!

    Liefs Johan en Marijke

  • 29 Maart 2011 - 19:10

    Dorine:

    Smakelijk soepje hoor?! is dat wat je vanmiddag uit de tuin had omgeploegd? haha! Veel plezier met je gitaartje en succes met het rapido leren!

    Knuffel van Dorine

  • 29 Maart 2011 - 21:38

    Sietske:

    haha, ja dat dacht ik ook eerst, het lijkt wel zware klei of zo, maar het smaakte meer naar bruine bonen, ze gebruikten het overigens als saus bij de pasta. ik ben de naam effe kwijt. We krijgen af en toe rare dingen voorgeschoteld, maar gelukkig ben ik wat gewend, dankzij onze creative moeder, haha :) Dus geen problemen met de dingen binnen te krijgen.

    Ja, het is heerlijk om een beetje bezig te zijn, mijn agenda zit al snel vol, het kost echt veel tijd dat spaans te leren. Hier is het af en toe nog een beetje regenachtig. Het regenseizoen is hier een maand later ingevallen, dus vandaar dat het nu nog een beetje doorkwakkelt. Maar als het droog is is het ook vaak meteen heerlijk weer en warm!!

    Johan en Marijke, succes met verhuizen!!

  • 30 Maart 2011 - 17:33

    Zielman:

    Ha Sietske, leuk hé, beetje in de wroeten! vandaag nog gedaan (met een heel handig stuk gereedschap: een graafmachine) tzal straks leuk zijn om te zien als de plantjes gaan groeien! groeten en veel plezier de komende tijd

  • 30 Maart 2011 - 18:13

    Nelleke Homberg:

    Hee Sietske!

    Wat leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent. De foto's zien er ook echt leuk uit. Geniet ervan en veel succes en plezier met alles!!

    Groetjes,
    Nelleke.

  • 30 Maart 2011 - 18:26

    Mir:

    Hee lieve Siets,
    wat super gaaf zo'n Charango! Ik ben heel benieuwd wat voor mooie geluiden je eruit kunt krijgen als je terug bent. We verwachten natuurlijk heel wat van je ;). Fijn dat je nu lekker aan de slag kunt en dat het ook nog eens voldoening geeft. Veel succes he?!
    Ik mis je wel nu met de voorbereidingen voor E&R.... Maar ja, het is voor het goeie doel! :)

    Dikke knuffel,
    Mir

  • 31 Maart 2011 - 18:56

    ALL:

    Hoi lieve (tata) Sietske,

    Heerlijk dat je nu echt lekker aan de slag kunt en je daar blijkbaar ook fit genoeg voor voelt. We hopen dat je snel eelt hebt!
    Tip: vraag of mensen jóú ook op de foto zetten met je gastgezin e.a. en in je kamer/ bij het huis. Mijn ervaring is dat foto's van de omgeving nu wel leuk zijn, maar dat je je later vooral de mensen herinnert.

    Groetjes
    ALL

  • 31 Maart 2011 - 22:16

    Anneleen:

    Sietske!

    Leuk dat je nu aan 't werk kan!
    Ga je mij spaans leren als je thuis bent..?
    Wij missen je heeeeeeel erg..
    Het heeft hier vandaag geregend na al die zonnestralen *@&!(NL=().
    Wij zullen vast heel jaloers zijn op je bruine kleurtje.

    Leuk om je verhaal weer te lezen..

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sietske

Actief sinds 31 Dec. 2010
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 25993

Voorgaande reizen:

10 Maart 2011 - 08 Juni 2011

Op naar Bolivia

Landen bezocht: